2 jan. 2008

Dinkelvåfflan - min räddare i nöden

Det här är min dinkelvåffla, eller föresten min och min, jag har snott receptet från Anna Skipper, men den här e i alla fall bara min. Dinkelvåfflan stoppar jag i mig som kvällsmat och äter den med kokt ägg! Ett ypperligt och klart godkänt kvällsmål för mig de dagar jag har tränat, speciellt på kvällen. Att det sedan e plätt lätt att göra och dessutom går fort är bara en bonus!

Nu säger ni, ägg?!? Ja, ägg, det funkar kalas, ännu godare blir den med lite keso, men eftersom jag undviker laktos och den laktosfria keson smakar urk om man inte blandar ut den med något, så funkar ägg kalas för mig!

Så här gör man: Häll 30 gram dinkelmjöl i en skål, en skvätt olja (jag är dålig på att äta fett, så jag skvätter rätt bra, men i receptet står det 1 tsk har jag för mig), ca ½ dl vatten och kardemumma efter behag. Det går även bra att krydda den med kanel eller vad man nu känner för. Låt smeten svälla i någon minut (eller till våffeljärnet e varmt) å grädda på! KLART!

2 kommentarer:

Em Löfgren sa...

ååå thank you! skriver genast av receptet!!

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Ja, det där e ett kalas recept... funkar när man e sugen, men inte hungrig *s*