2 mars 2011

Jag har en fråga!

Jag har en fråga! Varför i hela fridens namn blir jag så trött av att “löp-träna”? Jag skall ge Er exempel!

trötter
I söndags var jag ute och lufsade/gick i 55 minuter på förmiddagen. När klockan blev eftermiddag var jag så trött att jag ville sova middag (vilket jag inte gjorde) och när klockan blev tidig kväll orkade jag inte hålla ögonen öppna utan somnade utmattad när klockan var halv åtta!

Förra tisdagen var det lika dant! Lufs på kvällen efter jobbet och ögonen gick i kors innan barnen har gått och lagt sig!

Nu klagar jag inte på att kroppen vill sova, men det ställer till lite sociala problem, framförallt på helgerna. Detta med tanke på att jag troligtvis redan nästa vecka måste lägga de “långa passen” på lördagar (som det står i schemat) för att få två dagars “löp-vila” fram till tisdagen igen. Intensiteten ökar och så även behovet av återhämtning!

Och, som ni kanske förstår, kanske det inte är så roligt att däcka i sängen vid åtta varje lördag! Jag vill ju kunna köra mitt pass på lördag dag och samtidigt kunna hitta på sociala saker på kvällen!

Så nu är min fråga, varför i hela fridens namn blir det så här? Varför blir jag så oändligt trött? Det är till och med en tröttare känsla än till exempel efter Nike eller efter ett superlångt spinningpass!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det kan ha att göra med att din kropp saknar energi! Om man löpträna behöver man äta bra!
Sov varje dag många timmar så du är förbered!
Hoppas det hjälper :)

Helena sa...

Jag tror att det är så enkelt att din kropp inte är van vid löpträning. Kroppen har en fantastisk förmåga att anpassa sig efter vad man utsätter den för. Om du spinnar mycket lär sig kroppen tillslut hur den ska hushålla med energin och göra spinningen så enkel och behaglig som möjligt, och tillslut får du en känsla av att du kan spinna i ett dygn utan att ta slut. Du blir bra på det du tränar, så är det bara.

Nu har du chockat kroppen med att SPRINGA, vilket den inte alls är van vid, och det kostar massor med energi, både fysisk och mental. Kroppens förmåga att hushålla med energin vid spinning kastas totalt omkull när du plötsligt börjar springa, och du blir helt logiskt mycket tröttare. Lägg till det att du mentalt förmodligen tycker att det är "värre" att springa än att spinna eller gå på ett kul konvent...och summan av kardemumman blir att du blir helt slut. När kroppen är slut vill den sova, och då tycker den att det är logiskt att gå och lägga sig strax efter Bollibompa... ;)

Men var lugn...du vänjer dig. Jag som aldrig har varit löpare kan nu springa en mil innan frukost utan större problem...och tro mig, det kunde jag INTE för några år sen. Du är stark som springer, men ha tålamod med kroppen...den är inte lika snabb som din hjärna... Kramar till dig starka kvinna!

Miss Agda sa...

Jag tror också att det är delvis en vanefråga. du är framför allt inte van vid att träna utomhus- frisk luft gör en lite tröttare direkt efter, men piggare på lång sikt!
Kolla upp dina värden också så du inte har tex järnbrist!