24 jan. 2010

Lycka på ett fat!

Jag är och kommer alltid vara barnsligt förtjust i “Stekt fläsk med löksås”. Jag fullkomligt älskar den rätten och på den tiden jag bodde på Gotland och kom hem till stan för att hälsa på, hade min mamma nästan alltid förberett en tallrik till mig när jag kom hem!

Nu bor jag ju inte hemma längre och får tillaga min egna mat och idag blev det alltså denna fantastiska anrättning. Det är lycka på ett fat och dessutom jättelätt!

mat Världens sämsta bild på världens godaste mat!

Hur man gör? Du steker fläsk (inget bacon här inte) till den knaperhet som önskas tillsammans med lök. Lyft ur fläsket och slå i en liten skvätt vinäger (jag använder balsamico för jag tycker det smakar bäst och ger lite färg) och fyll på med grädde.

Låt puttra så lång tid det tar att plocka fram den franska senapen ur kylen och klicka i en lagom mängd. Rör runt, låt puttra en liten stund till så att såsen reder sig själv I med fläsket igen, så det blir lite varmt och sen upp på tallrik, färdigt att avnjutas! MUMMA!

3 kommentarer:

Hana_Caena sa...

jag älskar också fläsk i löksås.. snart dags att plocka fram fläsket hör jag.. =)

soffan sa...

Det låter smarrigt. Det är besvärligt att inte tåla lök :(.

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Hana: Heheh japp... plocka fram och gör iordning!

Soffan: man kan utesluta löken, det funkar precisl lika bra utan!