9 jan. 2010

Gammal är klok och snygg!

Sitter i soffan med morgonkaffet i högsta hugg och läser Aftonbladet på nätet. “Bläddrar” lite förstrött mellan sidorna och läser både om bombmän och extremkyla. Men mitt i alla domedags ingresser ser jag även detta : 40 är det nya 20!

Att vi i Sverige är ganska åldersfixerade är ganska klart. När vi träffar en ny människa frågar vi först efter namn, nummer två är vad vi jobbar med och som nummer tre kommer oftast ålder.

I artikeln kan man vidare läsa att modeller, som förr var “ute” vid 30, nu får en ny storhetstid vid 40, samma sak gäller skådespelare.

Detta gäller även oss vanliga dödliga! Man kan läsa att: Den 40–åriga kvinnan som tidigare har varit ganska osynlig och dissad har deklarerat att hon inte tänker sluta bry sig om sig själv och har plötsligt blivit köpstark ekonomisk faktor bland alla företag som sysslar med kroppsvård.

emma_1108751b Emma, en otroligt snygg 41 åring!
(bilden är lånad från Aftonbadet.se)

Nu ska ni inte missförstå mig, vi som har kommit en bit över 30 ska inte försöka se ut som 20, då blir det bara fånigt! Vi ska dock vara stolta över att ha blivit lite äldre och lite visare och ta tillvara på just det! Dock får vi hoppas att inte trendanalytikern Henrik Mattson får rätt när han säger: Det skulle inte förvåna mig om den nya trenden blir att operera sig äldre för att se vis ut. I dag opereras alla så att de ser likadana ut.

Å varför sitter jag här och babblar om det här? Jo, ni förstår Pernilla börjar tro att hon e på väg in i en 40 års kris. Visst, det är ca 2½ år kvar till jag lämnar de 30, men det gäller ju att börja i tid! Jag inser med skräckblandad vånda att jag snart kan räknas som “medelålders”, för det blir man väll vid 40?

Så jag får väll helt enkelt hoppas på att trenden håller i sig, att 40 verkligen blir det nya 20 och att Cay Bond får rätt när hon säger att: Förhoppningsvis kommer ålderns betydelse att omvärderas eftersom behovet av kunskap är viktigare!

Så istället för att bli gammal och gråhårig, blir jag alltså klokare och snyggare! Japp, så får det bli!

5 kommentarer:

frida sa...

dem där frågorna är så tråkiga och orelevanta håller jag med om. glad över bloggandet som gett vänner som jag inte har en aning om hur gamla, vad dem jobbar med osv men har en fin vänskap och ett härligt intresse att diskutera istället!

Petra sa...

Perfekt, klokare och snyggare utan skalpell is the shit :) Det fixar du lätt, för du är ju redan där! Kram

Lotta sa...

Du är inte direkt gammal (jag är faktiskt inte så långt efter dig!! tro't eller ej) men du är garanterat snygg och klok! :P

Miss Agda sa...

Läste också artikeln och gillade det! ;) Kram

Snorkkis sa...

Vilket bra inlägg Nilla!