17 jan. 2010

En skidhelg i Dalarna!

Precis hemkommen från en trevlig skidåkarhelg i Orsa tillsammans med 9 andra tjejer! Vimhar skidat, fnittrat, ätit och druckit champagne i dagarna 2! Trevligt som tusan!

Orsa Grönklitt
Resan startade i fredags efter jobbet då jag, Milla och Ruth packade in våra saker och oss själva i Sofias bil och styrde mot Orsa. Efter ett snabbt stopp i Sala för middag körde vi raka vägen mot det som skulle vara vårt hem under helgen. Efter lite snicksnack och annat mummel ramlade vi alla i säng, det skulle ju bli en lång dag imorgon!

Reveljen gick olidligt tidigt på lördagsmorgonen och efter att först ha fattat att jag var vaken och sedan försöka förstå hur perkolatorn fungerade var jag så påklädd och redo för en dag i backarna. Jag hyrde skidor och fixade liftkort till ett osedvanligt bra pris (tack Orsa, Sara och Sofia) och gick med ganska ostadiga ben bort mot backarna. Jag skulle ju försöka åka utför!

Kom nu ihåg att när jag åkte utför sist va det långa hårda skidor som gällde och en helt annan teknik. Jag räknade efter och konstaterade att den måste vara ca 20 år sen!

orsa av milla Ni ser mina skidor va, carvingskidor!
Bilden är tagen av Milla

Den första utmaningen var liftarna. Kommer jag ihåg hur jag åker lift, kommer jag ihåg hur jag går av? Men jo då, det gjorde jag och utan några som helst eskapader så lyckades jag riktigt bra! Nu skulle jag bara ta mig neråt!

Efter några osäkra timmar fick jag dock hjälp med de senare! Sofia kom från längdspåren för att göra mig sällskap i pisterna och har man en gammal elit alpinist bredvid sig så har man! Jag fick skidskola och en massa saker att tänka på. Böjda ben, 1000 lappar, ruttna ägg och att hämta svängar. Att vinkla skidorna åt ena hållet samtidigt som du vinklar överkroppen åt det andra allt för att få skidorna att svänga av sig själva och så det där med att böja på benen igen!

Men skam den som ger sig och övning ger färdighet. Men gudarna ska veta att det inte är lätt att åka skidor och det är mycket att tänka på!  Men jag tror att jag i alla fall lyckades få till en eller två helt korrekta svängar å dom va värda allt slit! Tack otroligt söta Sofia för all hjälp!

På kvällen lagade vi sen middag tillsammans, ordnade överrasknings kalas för Sofia och firade födelsedagen med champagne  och glasstårta. Sedan bestämde vi tillsammans att 2010 skulle bli allas vårat år! För alla på olika sätt, men alltid på ett ypperligt sätt!

För att sammanfatta helgen kan även nämnas att vi verkligen bodde kanon! Stugan som vi hyrde rymde oss alla 10 utan att kännas trång. Slalombackarna var nog i enklaste laget för den vane alpinisten, men för en “nybörjare” som mig var dom kalas. Långa, flacka backar där jag fick tid att öva på mina nya färdigheter. Sen att det va dimma så jag nästan inte såg handen framför mig, kunde ju ingen göra någonting åt!

Fler bilder från helgen kommer, men nu ska jag ta hand om tvättberget som har samlats på mitt sovrumsgolv! Eller ta hand om, jag ska i alla fall lägga det i en IKEA påse i väntan på tid i tvättstugan!

1 kommentar:

Sofy sa...

Tack fina du! Det var en kalashelg!