22 feb. 2008

Vart tog solen vägen?

Jag hade plannerat att gå tidigt hem idag, ville ut i solen och spatsera, glo lite i affärer och må allmänt bra en fredag eftermiddag. Talade om för chefen igår att jag tänkte byta min sena måndag mit en tidig fredag. Men så sitter jag här och är redo för att stänga ner datorn, tittar ut genom fönstret och inser att det är någon som släckt den stora gula lampan och istället för sol är det grått och trist, nästan så att det hänger regn i luften! Där sket sig min sköna soliga fredag och det är lika bra att jobba vidare!

Smeknamn
Men innan jag tar tag i ytterligare jobb tänkte jag fundera lite på fenomenet smeknamn. Jag har en tex en kusin som heter Lina. Hon har alltid hetat Lina och alla kallar henne för Lina. Men så skulle jag ringa henne en gång på jobbet och frågade självklart efter just Lina, men se de hade dom ingen, för på hennes jobb heter hon Kristina dvs det hon egentligen heter å innan jag kom på det hade jag både ringt, lagt på och dubbelkollat nummret!

Själv heter jag Ia i alla fall i min familj och bland gamla vänner till familjen. På jobbet heter jag Pernilla! Det är jag själv, när jag va lite mindre än jag är nu, som döpte mig till Ia. Skulle min mamma eller syster ropa på Pernilla skulle jag tro att jag hade gjort något dumt!

Det kan dock bli lite rörigt! En gång träffade jag en kompis till min syster som jag aldrig hade träffat och presenterade mig som Pernilla. Efter någon timme förklarar jag, när jag har rumstrat som att jag var hemma, att jag är storasyster säger hon, jaha ni är tre systrar! J:s syster heter ju Ia! Nej säger ja vi är bara två jag ÄR Ia.

Å här på bloggen heter jag ju Nilla av den enkla anldeningen att Ias träningsblogg var upptaget!

Inga kommentarer: