6 feb. 2008

Det här med kost och sånt

Att äta mycket men rätt!

Det här med att banta!
Jag har i tid och evighet, eller nej nu ljuger jag, jag har i ungefär ett år sagt och skrikit om att jag har slutat banta! Att jag aldrig mer kommer att banta och skällt på människor i min omgivning som håller på att banta. Som jag har skrivit och som ni har kunnat läsa, har jag nog bantat bort och fått tillbaka 100 kilo, minst! Alltid med lite moms på uppgången och varje gång lite svårare att gå ner!

I och med allt bantande jag har haft för mig under åren, har jag i stort sätt förstört min ämnesomsättning totalt! Att få den tillbaka till en normal nivå kommer att ta lång tid och kommer att kräva mycket jobb, OM den någonsin kommer att bli bra igen!

Att äta tillräckligt
Nu till mitt problem, jag äter för lite! Jag vet om att jag äter för lite! Förra våren åt jag enligt schema, 6-7 gånger per dag (pluss "efter träningen" mat) och utan att varken banta eller vara hungrig föll vikten av mig! Eller nu ljuger jag, jag gick nämligen knappt ner några kilo, däremot har jag aldrig varit så välformad som jag var i mitten på sommaren! Men att äta så ofta kräver sin kvinna och plannering! Och jag är ju som sagt var ingen planneringsmänniska egentligen (utan låtsas mest)!

Så nu har jag skaffat mig ett hjälpmedel för att få koll på matintaget! Jag har återigen gått med i Viktklubb men INTE för att gå ner i vikt utan just få koll på mängden mat! Jag har gått med i gruppen "Hålla nollan" men kommer att äta mer mat än de föreskrivna kallorierna jag fått tilldelat mig! Men det är inte det som är det viktiga, nej det som är viktigt är att jag från och med idag, kan skriva in och pricka av all mat jag äter och på så sätt få i mig mer energi så jag slipper bli vrålhungring och springa till Pressbyrån efter choklad! Nu kommer jag inte vara sträng mot mig själv hela tiden, men i början e det viktigt för mig att faktiskt vara det. För precis som med träningen i början inte är någon vana, är ju heller inte detta en vana nu!

Alltså, jag håller fortfarande mitt ord på att inte börja banta, jag kommer aldrig mer att banta! Men jag har insett att med all träning som jag vill genomföra (bara jag fick bli frisk någongång) måste jag få i mig tillräckligt med energi, eftersom jag annars lika gärna kan sitta på arselet i soffan, då träning utan tillräckligt med energi i kroppen inte ger ett smack! Så nu vet ni det!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hinner inte äta som jag borde, det är helt sjukt. Bara mitt eget fel för att jag prioriterar jobb och andra saker. Jag försöker skärpa mig, men det kommer nog att ta sin tid!

Anonym sa...

ÅÅÅ Vad bra att du tar upp det här. Det finns så mycket folk out there som äter på tok för lite. Jag får så många exempel på det när jag kostrådgiver (heter det så?). Äter ingen lunch och sen kommer chokladen krypande vid tre snåret... Äter man rätt kan man äta MYCKET!

Jätteklok idé av dig att registrera ditt matintag, då får man bra koll på hur mycket man kan och bör äta. Dock ska man akta sig för att bli för fixerad av kaloriräknandet, utan mer se det som ett tillfälligt hjälpmedel. Lycka till!

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Ja, att man kan äta mycket, om man äter rätt fick jag lära mig förra våren! Förjag åt mest hela tiden! Men som du (anna, orka mera) säger så får man passa sig så att man inte blir fixerad. Men jag ska göra allt i min makt att se till att det blir ett hjälpmedel, inget annat! och blir det annat hoppas jag att någon kär vän tar mig i örat! Sen kommer jag ha mina lördagar kvar, när jag får äta precis vad jag vill! Det är ju då jag får lördagsgodis! *skrattar*

Anna: Hinner... det e väll en fråga om prioriteringar va? Å med tanke på vad man vinner om man äter bra, hoppas jag att du ger dig själv tid att äta!
Lycka till!

Puma sa...

jag tror jag hittat en snygg väska nilla! det är en brun, du vet, läderbrun. men den är i fuskläder med guldspännen på wedins för 300 pix. får nog inte i jättemycket gymkläder plus dator men kan ju vara bra ändå. min vita är inte vit längre... :-( dessutom är den så stor.

Anna sa...

kul att du pratar om just kosten!
på mitt jobb så hinner jag knappt frukost eller mellanmål och omjag vill äta med barnen så är det alltid vitt bröd som erbjuds! jag har börjat med måltidsersättningar, jag vet att det inte är det optimala men det känns som att det är det enda som funkar, inte i viktminskningssynpunkt utan istället för att hinna få i sig något näringsrikt. vad tror du om det?

Puma sa...

Vet inte vad än. Tror jag kan boka klasser from midnatt. Måste hålla mig vaken tills dess och kolla!!! Jag sms:ar dig!

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Puma: Ja va bra, gör det! För tränar du på kvällen kan du få sällskap!!!!!

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Puma, igen: VA har du hittat en snygg träningsväska! Nu måste jag springa på Wedins och titta! Ohhh så bra! *skrattar*

Anna: jag ska faktiskt itne säga vad jag tycker om måltidsersättningar, men bra är det inte! Visst, som ett nöd komplemet kanske, men annars icke! Nej vanlig mat e det som gäller enligt mig!