26 feb. 2008

Matprat... igen!

Har varit inne och analyserat mitt matintag den senaset veckan och konstaterar återigen att jag äter på tok för lite. Detta efter att ha pratat med Sussane (tack gumman för Protein kommentaren och sällskapet i lördags!) där vi, efter lite snackande fram och tillbaka konstaterade just precis detta.

Eftersom jag har bantat så länge jag kan minnas (typ sen jag va 14 eller så) är både min ämnesomsättning lite galen, men framförallt enligt S väldigt känslig för svält! Äter jag bara lite för lite mat bestämmer sig min kropp att gå in i "svältmode" på en gång, utan förvarning vilket i sin tur leder till att den lagrar allt den får i sig och släpper inte så mycket som ett uns av det överflödiga! Å även fast jag inte är ute efter att banta (aldrig mera banta) så skulle det ju inte skada om det försvann lite av mig till sommaren *skrattar*

När jag nu tittar på mitt intag av mat under en vecka (dvs inklusive lördagens pizza och söndagens Thaimat) så ser jag att jag ligger i snitt på ca 1400 kcal per dag. Det är på tok för lite mina vänner med tanke på att jag faktiskt tränar rätt mycket och hårt under veckorna! Å ändå tycker jag att jag äter hela tiden! Idealet vore väll att ligga runt 1650 kcal per dag ungefär (ge och ta nån hundring eller så). Så här krävs det en förändring!

Planen
Det första blir att införskaffa sig en burk Kassein Protein (så kallat nattprotein, eller hur S?) som jag skall använda som just "godnatt" mat och frukost de dagar som jag inte får i mig annan föda på morgonen. På så sätt kommer jag få i mig bra nyttihgeter och slipper kohlhydraterna på kvällen! Jag håller mig även mätt under natten och slipper på så sätt bli monsterhungrig runt 10 på förmiddagarna (nä jag kan ju fortfarande inte äta på morgonen, men jag försöker allt jag kan).

Det andra är att plannera mina mellanmål lika duktigt som jag plannerar middagar och lunch! Nä, jag gillar inte att plannera egentligen, men jag tyvcker det är minst lika trist att handla mat. Så för att slippa handla oftare än en dag i veckan så krävs det lite framförhållning. Å så är det rätt skönt att veta vad man ska stoppa i munnen när man kommer hem trött efter träningen, för annars finns det en väldigt stor risk att man häller i sig en tallrik fil och en macka bara för att jag e lat, å det är ju egentligen inget bra alternativ! Men alltså, mellanmål va det ja! Jag måste fundera ut något bra mellanmål som man kan ha här på jobbet, något man kan ta med sig som håller sig hela veckan liksom. Som sagt, det tål att funderas på!

Nu ska jag bara se till att göra planen till verklighet!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det stämmer, Nilla, det var kasein protein vi pratade om. Även kallat "nattprotein" av vissa då det är av det långsammare slaget.

Min idé var att du istället för att starta dagen på tom mage (då du har svårt för att äta på morgonen) kan försöka få i dig en proteindrink åtminstone. Signalera till kroppen att "nu är vi igång, sätt igång förbränningen för tusan!". Dessvärre är kasein protein inte särskilt energirikt; en portion (en skopa pulver + vatten) ger bara c:a 125 kcal. Kanske kan du blanda med mjölk istället för att öka på kcal-intaget?

Vad gäller ditt genomsnittliga kcal-intag så har du fullstädigt rätt. 1.400kcal är på tok för lite med din träjningsmängd! Utan att sett all din "data" tror jag att du kan ligga på 1.800-2.000 kcal. Då får du med största sannolikhet även ut mer av din träning; ökad energi = prestera bättre = bättre resultat!

Lycka till & keep up the good work :)

Kram,
Susanne