28 apr. 2009

Tisdagsträning = PT-träning!

Planen var att vi skulle träna utomhus idag men tyvärr rasade den tanken i takt med att pollenhalten ökade utomhus. Så vi höll till i “yoga”  salen på SATS Hornstull istället! Men nån yoga va det absolut inte tal om idag!

Tillbaka i gymet!
Efter helgens bravader och den lila vilan innan längtade jag faktiskt till gymet idag och kände mig, trots min ganska trötta och rödögda uppsyn, ganska pigg och taggad! Tanken var som sagt att vi skulle träna utomhus idag, jag och Erick. Men eftersom jag har ganska svårt att andas vid ansträngning på grund av all pollen som virvlar runt utanför fönstret, beslöt vi oss för att stanna inne. Jag vet inte om det var ett bra val av mig då det visade sig nämligen att jag skulle BOXAS!

Sats SS 
Boxning är sjukt jobbigt men precis lika roligt! Boxning ger även starka axelmuskler och eftersom mina har mycket att önska just på en punkten, sved dom ordentligt idag! Men vi börjar från början!

Boxning med PT
Först gick vi igenom grunderna dvs raka slag, uppercuts och sådana “sluggerslag” och efter det startade en mängd olika kombinationer. Det skulle springas, slås, hoppas, sparkas om vart annat! 
92VZFCAZHL1F6CAUT57NBCA1KPTZ4CA4AOYD1CA1K4JQPCA5B8GIYCAPQHAGACA25B2HJCASBN7YCCA70Z6ZFCA1LIQ5GCAQV0W4QCAJSMZ12CA6RK7ZFCAM561K2CAQE0HP1CAFO2H18CA2ZTQCG
Vidrigast va nog kombinationen armhävningarna på knogarna, följt av nån plankliknande variant där man lyfter ena armen rakt ut för att sedan lyfta den andra, sen i kombination med armhävningar, stå på knä och slå rakt upp ovanför huvudet (med armbågarna mot kroppen), slå i cirklar ovanför huvudet, slå med utsidan av handen (med armarna sträckta framför ansiktet) och tillslut slå med utsidan av handen men den här gången med armarna framför bröstet. Behöver jag säga att det sved och skrek i musklerna i axlarna när jag var klar?

Dagens träningstimme verkligen flög iväg! Efter genomgången av grundslagen råkade jag titta på klockan och tänkte för mig själv att den här timmen kommer både bli lång och väldigt jobbig. Men innan jag visste ordet av var det dags för vidriga magövningen “Orvar”, där man gör en situps slår två gång, en situp slår fyra gånger osv upp till 20, för att självklart sedan räkna ner till två igen och sen va det dags för stretch!

Det är verkligen roligt att boxas och det är löjligt bra träning. Nu önskar och hoppas jag bara att handleden ska bli ännu lite bättre så att jag vågar köra en Box klass, med Erick har jag ju någon som hela tiden  rättar till och ser att jag gör rätt, men går man på en klass har man ju inte den lyxen och då är det ju lätt att man gör något galet.

3 kommentarer:

Erika sa...

Det är en viss hatkärlek till boxning. Sjukt jobbigt - sjukt kul :)

Lotta sa...

Instämmer med Erika.. hatkärlek till Boxningen!

Ska göra mitt bästa för att infinna mig på sats zenit på tisdag morgon. ;)

sara sa...

nää. bara kärlek!