6 apr. 2009

Spinning och styrketräning


Min kropp är en rolig makapär och roligare blir den. Nu mer säger den ganska klart åt mig när jag legat på latsidan förlänge och vill ha pulstoppar och fysisk ansträngning!

Styrketräning
Efter en hyfsad lugn dag på jobbet blev det så klart stressigt på slutet och innan jag visste ordet av var klockan allt för mycket och det var dags att ta det långa benet före det korta och rusa iväg mot bussen! Självklart kom inte min buss när den skulle och stressnivån ökade ytterligare, jag ville ju hinna styrketräna ordentligt idag! Som tur var är det påsklov just nu och det märks både på trafiken och antalet människor på bussen genom staden, så jag blev inte så sen tillslut, men eftersom jag verkligen hatar att stressa kändes det så i alla fall!

Väl i Liljeholmen hoppade jag ner i det "nya" SATS centret i centrumet, hoppade i träningskläderna och körde igång. Planen för dagen var bröst och biceps träning och om tid fanns triceps, men jag började som sagt med bröst.

Idag kände jag mig faktiskt riktigt stark i bröstmuskelaturen, i alla fall till en början och jag tyckte det va lite synd att jag var själv på gymet (och för blyg att be det stora och starka pojkarna om passning) då jag faktiskt tror att jag skulle kunnat höja en aning till i bänkpressen. Men men, man kan inte få allt och jag gjorde lite mer reppetitioner istället. Från bänkpress gick jag direkt till CC och körde ett supersett för bröstet i CC andades en sväng och gick sedan över till bicepsträning men den här gången Saras fantastiska triset i CC.

Trots att vikterna va lite konstiga och jag faktiskt fick ta en lättare variant, då steget efter blev omöjligt att rubba, brände det skönt i bicepsen efter jag var klar. En snabb titt på klockan och jag insåg att jag skulle hinna med Puchdowns och omvända Puchdowns för triseps samt 3 gånger MAX med armhävningar (på knogarna) innan det var dags för spinning!

Spinning på nya cyklar
När jag klev in i spinningsalen hade jag förväntat mig att se de hemska gamla WC-cyklarna, så döm om min förvåning när jag möttes av nya "vanliga" spinningcyklar! Jag blev så glad att jag nästan tog ett litet skutt, men kom på mig själv och höll tillbaka det!

Däremot kändes det verkligen i kroppen att jag inte har cyklat på ett bra tag. Jag hade i princip hur mycket kraft och ork som helst och hur mycket jag än ökade motståndet fick jag varken mjölksyrekänningar eller det som brukar vara mitt dilemma, mina benmuskler lägger av innan flåset. Men idag var jag kung på cykeln och drottning över mitt eget pass och trots eller kanske på grund av att jag körde ett gult 45 minuters pass, kunde jag verkligen trycka på och hela tiden öka motstånd och kadens. Det var helt enkelt underbart och det var en svettig men lycklig Pernilla som klev ur spinningsalen idag!

Nu har jag fått i mig mat och hoppas att min kropp tackar mig för dagens arbete med att snällt somna in när klockan har slagit 10. För i morgon är en ny dag med nya utmaningar och träningstillfällen!

1 kommentar:

Lotta sa...

Spinning är underbart! Det är en fantastisk känsla man har när man snubblar ur spinningsalen efter att ha pinnat på i en timme eller så...