4 apr. 2008

Äta bör man, annars dör man!

Mat, mat mat (och en jävla massa matlådor)

Kostupplägg
Vissa dagar är jobbet snällare än andra! Idag är en sån dag! Så nu, när magen kurrar lite så där lagom i väntan på lunchen, satte jag mig med viktlkubb för att försöka plannera nästa veckas matintag. Jag har nämligen tänkt att prova en ny liten variant av kostschema som jag hittade i senaste Body (tidning alltså). Schemat går ut på att man inte, som jag just nu, ligger på samma kcal intag under hela veckan (uteslutet lördagar då förståss), utan istället börjar lågt (söndag, veckorna börjar alltid på söndagar vet ni väll) och ökar lite men stegvis fram till fredagen. Och eftersom jag är en projektmänniska (mm jag vet, som många män) så gillar jag just nya projekt med en början och ett slut, så jag tänkte alltså testa! Jag kommer äta MER mat än tidigare, totalt sett, men vissa dagar kommer jag äta mindre än andra!

Så nu när jag suttit och plannerat, tänkte jag bjuda på hur min söndag/måndag kommer se ut!

Frukost:
200.0 gram Äpple/kanel (Valio) 160 kcal
2.0 msk laktosfri Cottage cheese (Valio) 19 kcal
= 179 kcal
-------------------------------------------------------------------------------

Lunch:
100.0 gram kycklingfilé 105 kcal
50.0 gram råris 177 kcal
= 282 kcal
--------------------------------------------------------------------------------

Mellanmål: (totalt 4 stycken utspridda under dagen)
2.0 st ägg 146 kcal
0.5 st avokado 96 kcal

50.0 gram pasta fullkorn, okokt 164 kcal
45.0 gram skinka, rökt 3 % fett 52 kcal

1.0 st äggvita 15 kcal
1.0 dl blåbär frysta 27 kcal

2.0 dl Havredryck (Oatly) 70 kcal
1.0 dl blåbärssoppa 35 kcal
30.0 gram Nattproetin Jordguubb/smultron 108 kcal

= 713 kcal
--------------------------------------------------------------------------------

Middag:
100.0 gram lax 181 kcal
200.0 gram broccoli fryst 52 kcal
1.0 st tomat 13 kcal
50.0 gram råris 177 kcal
1.0 msk balsamvinäger 11 kcal

= 434 kcal
--------------------------------------------------------------------------------
Totalt: 1608 kcal

Fördelning: 31% protein, 44% kohlhydrater och 25% fett (siffrorna hämtade från viktklubb.se)

Alla enheter (tex råris eller kyckling) vägs i rått skick dvs okokt eller ostekt eller va det nu kan vara.

Matlådor coh förhoppningar
Ja, som ni förstår kommer jag bli en hejjare på matlådor, om jag inte redan är det. Under första tre veckorna höjer jag dag 3 till 1800 kcal och dag 5 till 2000 kcal, lördagen är fri och då blir det lördagsgodis.

I schemat finns även träningsrekomendationer, men dom tänker jag strunta i. Jag kör på som jag brukar (när jag itne e sjuk) och håller om möjligt helgerna träningsfria för återhämtning. Men visst kommer jag hämta inspiration från det ändå, åtminstånne lite kanske!

Så, återigen HEJ magrutor, hejdå flabbiga magen! *garvar*

Psst! glömde visst säga att det skall serveras sånna gröna bönor men knepiigt namn till lunchen, men ja hittade dom inte i detta dumma eländiga programmet...

2 kommentarer:

Anonym sa...

haricot verts?

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

ja men precis så heter dom.... men det kan jag som sagt inte stava till S**

Bruden, det e sol ute idag... va vad det jag sa?!!