15 nov. 2007

Rehab träning för min vänstra fot!

och bålen och bröstet och....

Inte bara foten!
Idag va det så äntligen dax att få hjälp med min vänstra fot! Jag har ju som bekant opererat båda mina fötter för ca 2 år sedan! Min högra fot funkar aldeles utmärkt, men min vänstra vill inte alls leka med mig som jag vill att den skall göra. Bland annat kan jag inte stå på tå och har noll och ingen balans i foten. Vad detta beror på är en lång historia, men det har att göra med ett stift som inte ville sitta kvar, brutna senor och muskler samt lite annat smått och gott! Men nu skall det alltså bli ändring på det!

Som jag trodde fick jag börja med att kliva upp på vibrationsplattan och göra tre övninar statiskt för foten. Först bara stå i "grundpossitionen" dvs med något böjda ben, putande bak och rak hållning, allt för att mjuka upp muskler och leder. Efter det ska jag stå precis lika dant, men samtidigt spänna fotens muskler i ett slags pumpande, ser fånigt ut men ack så jobbigt och tillslut skall jag försöka mig på statisk tå-häv! Detta ska jag försöka göra varje vardag i ett antal veckor!

Sen va det dax för den vingliga balans plattan! Här ska jag stå på ett ben och göra benböj... se godag då! Detta kommer att bli min allra yttersta utmaning! Vingligt är bara förnamnet!

Eftersom jag kompenserar min brist på balans med höften (ja man gör visst det) så måste jag utöver balansen även träna upp Core musklerna ännu mer! Så det där med Core träning, en gång i veckan, är alltså inte så dumt! Men nu har jag även fått rehab övningar som syftar till att sluta belasta höften mer än nödvändigt!

Vanliga knäböj, utan vikt men djupa och koncentrerade och UTAN att lyfta på hälarna i lägsta positionen, är bra för den rakt stående muskeln i magen (?)! Det skall bli lika naturligt att böja sig ner så för mig som för ett barn som hittar en snigel på marken, böjer sig ner och sedan i en rörelse reser på sig för att mamma ropar! Jag skall även träna magen med hjälp av flyers i CC liggandes på boll! Själva bröstövningen skall jag köra med väldigt lätt vikt, tricket är att koppla in hela bålen och rumpan i övningen, allt för att hitta den rätta hålningen för höften! Å med tanke på mina problem med bröst musklerna så tackar jag och tar emot!

Det sista jag skall göra i min rehab träning är gamla hederliga armhävningar! Mmm ni läste rätt armhävningar för foten! Men ingen del på kroppen är starkare än din kärna och armhävningar, om dom görs rätt, är inte bara bra för bröstmuskeln utan även en riktig rysare för magen!

En gång i veckan
Förutom vibrations träningen och de djupa knäböjningarna som jag skall göra varje dag, skall jag genomföra programmet i sin helhet en gång i veckan! Gärna i samband eller i alla fall samma dag som jag tränar Core! Den 15 januari skall jag tillbaka för både uppföjning men framförallt mer vibrations och balans övningar! Och om allt går som det ska, kanske jag kan börja springa på foten någon gång i sommar *tjohoo*

2 kommentarer:

Anonym sa...

roligt när träning faktiskt har en fysisk funktion som rehab. det ger det ju hela så mkt mening liksom..förutom att man bara blir tränad...

snart springer du som en kallur!

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Mmmm å det är ännu roligare att tänka att man faktiskt kan rätta till fel med rätt träning... ja kroppen e en finurlig maninck!