5 nov. 2009

Det här med mat!

Jag har börjat med en ny kosthållning. Detta beror först och främst inte på någon diet eller annat viktrelaterat, utan framförallt med mitt välmående!

Jag har en liten förändring i min sköldkörtel, så kallad Struma. Den är idag inte så stor så att jag måste medicinera det, men tillräckligt mycket för att det kan behövas om något år och att man har koll på det.

Denna sjukdom har även bäring på delar av de problem jag nu har i min handled, dvs den “cysta” eller Ganglion som ligger begravd inne i handflatan men även på den operation jag var tvungen att genomföra i somras, där anledningen även den har med hormoner att göra. Carpaltunnel sydrom är ju bland annat väldigt vanligt hos gravida eller nyförlösta mammor och beror till största delen på hormonerna i kroppen.

Efter att både ha läst på samt konsulterat en Nutritionist på jobbet (jag jobbar ju inom sjukvården) så tog jag beslutet att prova äta enligt LCHF, som har en bevisad effekt på just hormonrubbningar. Eftersom jag inte är ett fan av tabletter och medicinering, så vill jag göra allt jag kan innan jag behöver ta till piller!

Nu har jag ätit enligt LCHF i ca 2 veckor! Jag håller ingen som helst koll på hur många kalorier jag stoppar i mig utan äter till jag blir mätt mellan 4 och 5 gånger per dag. Om 1½ månad ska jag tillbaka till min husläkare och ta nya prover på sköldkörteln och får då veta om det har skett någon förändring i värdena jämfört med hur det såg ut innan!

Som en bonus har jag dock tappat ca 3 kg, vilket alltså INTE är anledningen till detta utan bara en trevlig bi effekt!

Vad som är svårt med denna kosthållning är att det går emot allt vad min hjärna säger om mat. Jag har ju en gammal “bantarhjärna” som under många år undvek allt vad fett hette. Jag vet, det e helt fel, men så var det! Nu ska jag i stället söka mig till nyttiga och bra fettkällor i största möjliga mån och jag försöker verkligen, men det e ganska svårt!

Så nu ska jag strax avsluta dagen med mitt så kallade kvällsmål bestående av Keso, vispgrädde och lite färska blåbär!

4 kommentarer:

Anonym sa...

hej vännen!
kolla in Johans blogg http://bodyandsoul.blogg.se/ (han jag teama med på Rosa), han är bla PT och stor fan av LCHF. Skriver ganska ofta om det å länkar till bra artiklar mm. Själv anser jag att det är väldigt lämpligt i just de avseenden du beskriver men är mer tveksam till att rekomendera det till "friska" människor.
Ha det bäst!
/J

Träningsglädje sa...

intressant att du testar på. har du märkt av negativa effekter? som du vet, efterso jag tjatar om det jämt, så passar olika kosthållningar olika personer. there is NO one size fits all. skoj om du mår bra av det för visst ÄR det god mat man får äta!!!!

Anna sa...

Härlig bieffekt, hoppas att det hjälper för resten också!

Susanne sa...

Intressant det här med LCHF-dieten. Har tänkt testa själv.Går det fortfarande nedåt? Skriv gärna lite om hur du äter en "vanlig" dag.

Kram/Susanne