26 apr. 2010

I Pernillas spåkula!

Spekulationerna går varma och funderingarna fortsätter. Men vad som än händer kommer framtiden alltid att förvåna oss inledningsvis och sedan bli vardag när vi står mitt i den. Men vad händer då i framtiden?

Att se in i spåkulan och förutse framtiden har varit en förmåga som redan de gamla grekerna önskade sig. Att kunna förutspå vad som händer i den tid som ligger framför oss, att veta vad som blir innan vi är där och att vara förberedd innan fienden intar vårt fort. Lika svårt är det att förutspå vad vi kommer att träna, hur vi kommer att aktivera oss och vilken ”diet” som kommer att vara på modet de närmaste fem åren. Men här tänkte jag göra ett försök, ta hjälp av min inre spåkula och se vad jag kan skåda i framtiden.

Från Gym till Wellnes
Idag springer vi på gym där man inriktar sig på just ”gymtänket”. I morgon tror jag att de stora kedjorna går även till ”wellnestänket”. Vi ser det redan idag i form av till exempel ”Kostcoach” och sjukgymnaster, men imorgon kommer vi få ett större utbud av detta! Man ser till hela människans välmående, både utvändigt och invändigt!

Gymen, eller Wellnesanläggningarna kommer inrikta sig mot ett större åldersspann än tidigare. Gamla och unga, vältränade och nybörjare kommer att kunna samlas på ett och samma ställe och alla kategorier har sin egen ”gren” eller program inom träningsfamiljen.

Specificerad träning
Jag tror att vi kommer att få se mer och mer inriktad träning i framtiden. Yogastudios som DuClame eller crossfit gym som CrossFit Nordics är bara en början. I framtiden kanske vi kommer få se rena Spinning gym, Kettelbells gym eller varför inte ett ställe som inriktar sig på kampsport? Visst finns det redan idag källarlokaler likt boxnings och kampsportsklubbar, men i framtiden tror jag dessa kommer upp från källaren och riktar sig mer till allmänheten än vad det gör idag!

Jag tror även PT träningen kommer att öka! Precis som CrossFit gymets filosofi att få ut maximalt av träningen på minimal tid, vill man effektivisera sin träning med en Personlig Tränare. Jag tror att specificerad PT träning som SATS ”Golf PT” som inriktar sig just till golfare, bara är en början. I morgon kan vi kanske se ”Löpar PT” paket!

Löpartrenden
P å tal om löpning så tror jag att löpartrenden  är på frammarsch och kommer så att bli mer än vad det redan är idag. Att ge sig ut på morgonen, transportlöpa sig till jobbet eller ta en liten sväng på lunchen för att maximera sin träning och minimera sin tidsåtgång! Löparcirklar och inofficiella löpargrupper, oavsett om du vill springa långt eller kort, snabbt eller långsamt kommer att explodera och vi kommer på detta sätt både få träna och umgås med våra vänner, samtidigt!

Den funktionella trenden
Att fungera i vardagen är för oss alla ett mål och ett måste för oss alla. Vi blir allt mer stillasittande på jobbet då mer och mer jobb utförs framför en dator och därför tror jag att trenden med funktionell träning bara kommer att öka! Vi kommer att bli mer och mer medvetna om våra kroppar och på det sättet vilja bygga upp dem för att klara vardagen.

Att utan problem kunna bära hem våra matkassar, att ha en stark kärna för att kunna sitta framför datorn en hel dag och vara tillräckligt starka i rygg och axlar för att inte, senare i livet, få ont av att ha suttit stilla för mycket!

Maten
Hur kommer vi då att äta om fem år? Precis som träningen kommer vi vara tidspressade och vilja få i oss bra mat på kort tid. Trist kan jag tycka, men verkligheten och vardagen kommer inte att gå saktare med tiden.

Därför tror jag att vi kommer att få se mer snabbmatsrestauranger som inriktar sig på bra mat. I takt med utvecklingen tror jag även att producenter av snabbmat som säljs i butikerna kommer att gå mer och mer mot en välbalanserad kost för alla.

I motsats till detta tror jag även att RawFood trenden kommer att bli starkare. Vi kommer att vilja ta vara på våra livsmedel och de näringsämnen som finns i dom på ett så bra sätt som möjligt!

Inga kommentarer: