23 sep. 2009

Äntligen, svaret på handgåtan heter Ganglion!

Ja, jag säger som Gert Fylking, Äntligen! Äntligen vet jag vad det är som gör så förbaskat ont i handen! Jag har en så kallad Ganglion i tumbasen (den tjocka mjukdelen under tummen) vilket gör att handen är svullen och att det gör ont när jag "trycker" på den! En ganglion kan man även kalla en cysta (det är en sorts cysta) vilken är helt ofarlig! *Pjhu*




Här sitter den alltså, under huden under tummen, precis där jag är som mest svullen och det gör som mest ont! Å inte så undra på föresten!




Så nu ska jag skaffa mig tjocka träningshandskar och ett cilikoninlägg för tummen som dämar "stöten", ta kontakt med en sjukgymnast och sen e jag förmodligen och förhoppningsvis åter på banan inom 6 månader! Man kan tycka att 6 månader är en lång tid, det tycker jag med, men just nu känns det som en baggis. Jag har haft ont i nästan 2 år till och från, så 6 månader känns som en fis i rymden!

Skulle det va så att det inte går ner nämnvärt inom ca 3-4 månader ska jag ringa tillbaka och då kan det bli tal om en operation och man tar bort cystan från handen. Men som det ser ut idag så trodde min doktor att jag skulle slippa det!

Så nu kan jag alltså bara att hoppas på det bästa och börja den långa rehabresan igen!

7 kommentarer:

Träningsglädje sa...

äntligen lite goda nyheter!!! :)

Sofy sa...

YAY! I det läget är verkligen 6 månader en bra grej. Grattis, eller nåt?! Kram!

Lotta sa...

Äntligen!! Skönt med en diagnos. Grattis, och sex månader går snabbt!!

Johanna sa...

Skönt att få ett svar på vad det är! Nu är det bara att rehaba utav bara sjutton.

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Tack snälla ni!
Ja 6 månader känns nästan som en fis i rymden och ja, man får säga grattis! Det känns så oerhört skönt att veta VAD det är som gör ont och att det INTE är något farligt (som man trodde från början).
Nu e det bara raka rör framåt!
Återigen Tack!

Mikkan sa...

Fan vad najs, bara att gratulera, för det är ju faktiskt goda nyheter - att få veta vad det handlar om!

Miss Agda sa...

Skönt med något konkret!!!
Kram