15 jan. 2008

Rehabilitering, mer än bara foten!

Nu har jag precis kommit tillbaka från rehabiliteringsgenomgången och även gått igenom det nya passet, helt och hållet med alla sett och repetitioner, tillsammans med ledare A nere på gymet!

Rehabpasset!
Man kan tro, men det är helt fel, att jag bara ska träna foten (den vänstra framförallt) och balansen när jag kör min rehabilitering. Det är som sagt va helt fel. Detta beror till stor del på att jag kompenserar min brist på balans och muskulatur i foten med hjälp av höften. Alltså måste även magen även tränas! Sen har vi även lagt till en bröstövning på balansboll eftersom den inte bara fokuserar på bröstet utan även på höften då man "trycker upp bäckenet" i övningen!

Vi börjar med de skakiga övningarna. Förutom de jag redan hade, la A till 3 ytterligare! Dessa övningar fokuserar, som jag sa innan, på de långtgående musklerna i foten, men även balansen. Försök att stå på ett ben, med de andra i 90 graders vinkel, utan att hålla i dig på en skakig maskin! Lite klurigt är det allt!

Efter de skakiga gick vi vidare till benböjar på Bounse boll (ni vet en sån där halv balansboll) där jag stod på den runda delen med båda fötterna och gjorde gamla hederliga, men djupa, benböjar! Sedan bröst (armhövningar och övnignen jag pratade om tidigare) och två nya magövningar! En där jag ligger på en bänk med benen i 90 grader, jag lyfter benen i ett höftlyft, går tillbaka ner och fäller ut benen tills det nästan (men självklart inte) släpper i ländryggen. 3*10 stycken! Å som avslutning sitter jag som i en båt, men med benen i marken, i handen har jag en viktskiva på 5 kilo som jag vrider runt till båda sidorna. Som att ro i båten men med vikt typ! Vidrigt men väldigt bra!

Nu återstår bara att "mickla" in denna träning (förutom skakmaskinen som jag gör varje gång jag besöker gymet) under veckan! Får ta mig en funderare på när det kommer att passa in!

Inga kommentarer: