6 jan. 2008

Bakning, middag och matlådor

Nu har jag varit huslig, jag har bakat bröd, jag har lagat middag och jag har fixat fem matlådor till veckans luncher! Jag känner mig mer än stolt.

Brödet som blev till idag va faktiskt ett sånt färdigpaketerat bröd som jag "spicade" till med torkade aperikoser. Basen var Pauluns "Det moderna brödet", som förutom att det skall jäsa hur länge som helst, är väldigt lätt att baka! Lite senare ikväll skall jag självklart provsmaka, men detta kommer även utgöra mina mellanmål under veckan som kommer



Jag har även, som sagts, gjort matlådor och lagat kvällens middag som i båda fallen bestod av ångkokt kyckling, ris och broccoli. Till detta serverade jag mis själv en egen variant av Tzatsiki, där jag istället för yougurt använder mig av mosad avokado. På så sätt får jag även i mig nyttiga fetter! Smart va!
På bilden syns dock inte broccolin som inte riktigt fick plats på tallriken, men däremot ser ni mitt favorit tillbehör just nu, vilket e Balsameco kräm som finns på tub. Du behöver väldigt lite men får desto mer smak!

Å på tal om matlagning, jag älskar verkligen min nya leksak i köket, ångkokaren! Visst jag har inte riktigt fått in hur länge allt skall tillagas än, det kommer med lite övning. Men bara det att kunna fylla på vatten, fylla på vad du nu vill laga till å sen bara sätta in timern och vänta på att det plingar till, är precis den matlagning jag gillar att hålla på med till vardags! Smidigt och snabbt och framförallt väldigt nyttigt!


2 kommentarer:

Puma sa...

tar du med ett bröd till mig ikväll eller??

:-)

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Nä... men på onsdag ;)*skrattar*