11 mars 2008

11/3 - Yoga


Man ska prova allt innan man bestämmer sig och innan man har en åsikt, heter det jue! Det va efter den devisen jag gick på mitt första Afro pass och blev förälskad och det va efter den devisen jag gick på mitt försa yoga pass på väldigt länge! Nu blev jag kanske inte förälskad, men jag blev heller inte helt avigt inställd till det!

Det va mycket hundar (väldigt mycket hundar faktiskt), lite krigare och så alla andra possitioner som man skullle försöka krångla sig in i. Självklart blandade man även in balans, vilket av förklarliga själ är min absolut svagaste punkt, och i slutet va det den underbara och efterlängtade avslappningen!

Idag hände det något underbart skönt under just avslappningen. Jag brukar inte gilla att instruktörerna "pillar" på mig när jag inte är medveten om det. Men idag kom dagens instruktör (en väldigt söt tjej med underbar röst) fram och tryckte ner mina framåtroterande axlar mot golvet och masserade/drog ut min nacke under avslappningen och det va precis vad jag behövde! Tyvärr hände detta precis i slutet, men gud så skönt det va!

Ranking
Nu har jag alltså provat Body Balance, Pilates och Yoga på gymet. Min personliga åsikt är att BodyBalance fortfarande ligger på topp i och med att man både får rörlighet, smidighet, styrka och balans. Det är en blanding av Yoga, Pilates och TaiChi vilket tilltalar mig.

På andra plats hamnar faktiskt Yogan och detta beroende på att man får mer rörlighetsträning här än vad man får i Pilatesen. Pilates konsentrear sig till styrka och bara styrka. Jag gillar rörlighetsträningen och den är viktigare för mig än styrkan, som jag faktiskt lättare kan öva upp själv i tex gymet.

Så nu vet jag vad jag skall satsa på när det kommer till sådan här lågintensiv träning. Yoga och BodyBalance får det bli! Nu återstår bara att få kläm med den knixiga andningen!

1 kommentar:

Anonym sa...

oj oj oj...tur det var skönt å inte nacken gick ur led....

modig instruktör, av mig hade hon fått en örfil. ;)