12 mars 2009

Gluteus Maximus!


Gluteus maximus, eller stora sätesmuskeln, är kroppens största muskel och sitter i ryggslutet. Dess övre infästning är i bäckenbenets baksida och den nedre i lårets baksida och utsida. Denna muskel tar hand om benets rörelse bakåt. I det vardagliga livet så har denna muskel att antal synergister, exempelvis rectus femoris, sartorius, gluteus medius och gluteus minimus.

Träningsvärk i bakdelen
Aj, aj, aj! Det gör ont i min bakdel idag! Benen mår dock helt OK, men som det står ovan har den synergieffekter i delar av benen vilket även detta känns av! Men jag klagar inte, jag föbannar bara utfallsgången och vissa delar av benpressarna från i tisdags! *S*
Men vill man vara fin får man lida pin och vad va det nu jag skrev för ganska länge sedan när jag spekulerade i hur många benböj och utfall en tjej som J-Lo hade gjort i sina dagar. Vill ni läsa hela min fundering går det bra att klicka här! Å ja, jag drömmer fortfarande om en J-Lo rumpa i ett par löjligt snygga jeans!

Inga kommentarer: