9 feb. 2009

Pulsklocka

Min PT har inte bara ordinerat mig Yoga, han har även ordinerat mig en pulsklocka! Jag har en pulsklocka där hemma men den vill inte rikgit fungera som den ska tyvärr eftersom den har svårt att hitta min puls! Å ja, det är ett ganska stort problem eftersom den faktiskt ska mäta just den!

Därför funderar jag på att investera i en ny! Men som ni förstår så måste den vara ganska känslig så att den kan mäta pulsen samt att jag vill att den ska vara någorlunda enkel!

Därför ber jag Er om hjälp! Vad ska jag söka efter? Vilken rekomenderar ni? Jag är öppen för förslag och väntar med spänning!

5 kommentarer:

Puma sa...

Polar har flera sorter. Eftersom du inte springer (ännu) tycker jag du ska kolla in den modell som finns i flera färgglada varianter. Vet inte riktigt vad den heter dock. Men det har gjorts reklam för den på flera satscenter så du känner igen den. Vad är det för pulsklocka du har hemma? Konstigt att den inte känner pulsen. Ibland måste man väta pulsbandet med lite vatten (där sensorerna sitter) för att den ska komma igång! Din PT kan säkert leda dig rätt i pulsklockedjungeln annars!

Anonym sa...

Jag kör med Garmin, deras Forerunner 50 utan fotsensor kostar 1000 kr, tycker Garmin mäter bättre än Polar, men som Puma säger, sensorerna måste blötas innan.

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Svar: ja alltås jag blöter sensorerna, men om jag säger så här, jag kan inte köra pulsspinningen (oavsett hur blöt sensorn är) eftersom jag har allt för lågt blodtryck och min puls är svårmätt även för de riktiga proffsen! Men jag ska göra som Puma sa idag när jag träffade henne, jag ska maila till både Polar och Garmin och höra mig för vilken som är deras "känsligaste" variant!

Sofy sa...

Tror också på den puman rekommenderar, den hade jag köpt om det inte varit för att min träning kräver pod!

Cizzi sa...

Testa att använda elektro-gel som ökar kontakten mellan hud och pulsband. Blågel finns på apoteket. I övrigt rekommenderar jag Polar F6 eller deras nya FT40 =)