26 feb. 2009

Dagens snackis: Alla bantningskurer ger lika dåligt resultat!

I dagens DN pratar man om viktminskning och bantning! Man skriver att ”Det kvittar vilken diet du väljer för att gå ner i vikt. Huvudsaken är att du får professionell rådgivning och håller fast vid kosten under lång tid, visar den hittills största bantningsstudien”. Det sägs även i slutet av artikeln ” De flesta kan ytterst lite påverka sin vikt på lång sikt genom att följa dieter. Långsiktigt ska man i stället äta mindre och röra på sig mer!”

Jag kunde inte sagt det bättre själv! Men missförstå mig inte nu! Visst har jag bantat, visst har jag dietat, visst har jag ett projekt just nu där viktminskning är en del. Men och jag vill verkligen påpeka detta, jag bantar inte! Tvärt om så äter jag faktiskt MER mat, men rätt mat, nu när jag tänker på vad jag stoppar i munnen än jag gör annars! Jag är aldrig hungrig och får aldrig dom där välkända blodsockerdipparna som kan vara så förrädiska eftersom jag äter ca var 3e timme!

Dock har jag bantat i mitt liv, så pass mycket att min kropp nästintill är sönderbantad och nu mer oerhört känslig för ”svält” symtom! Så fort kroppen tror att den kommer att få för lite mat i sig sätter den in sig i svält mode och spar precis allt den kan komma åt för sämre tider!

Jag har provat alla dieter och viktminskningsprogram jag kommit över! Allt från banan- och ananasdiet till Viktväktarna och Atkins. Allt från grönsakssoppa och pulver till special mat och veckomenyer! Självklart har jag gått ner i vikt under dessa dieter men så fort man börjar leva ”normalt” har kilona smugit sig på igen och då inte bara dom man precis fått bort utan även ett par extra som bonus!

Detta har alltså hänt förut och är ett minna blott. Så blev det den dagen jag bestämde mig för att sluta banta och börja leva och träna istället! Jag sökte hjälp och fick det förklarat för mig och det gick upp ett ljus i mitt tröga lilla huvud! Jag har många gånger tänkt att ”tänk om någon skulle ha ruskat och talat om för mig att man måste äta MER och rätt för att nå dit man vill, tänk så många år av lidande jag sluppit då!”

Nu kan varken jag eller någon annan dra tillbaka klockan och göra saker ogjorda utan istället måste man blicka framåt och se vad man (jag) kan göra och vad jag kan göra är att äta mer (och rätt), allt för att ämnesomsättningen vid liv inne i kroppen! Jag brukar se det som en eld som aldrig får sluta brinna och min mat är vedklabbarna som jag lägger på elden!

Vad vill jag då säga med allt detta? Är jag en duktig Nilla som tagit mitt förnuft till fånga eller är det bara skryt och bekräftelse jag är ute efter? Kanske är det en bit av båda, men även att jag är glad över att någon äntligen vågar sätta det på pränt att dieter egentligen bara är ett sätt att sälja in produkter. Att det till syvens och sist är enkel matematik! Vill man förändra sig själv så tar det tid, det finns ingen kvick fix att ta till (även fast jag och många med mig skulle vilja att det fanns det) utan det är ett långsiktigt arbete som måste till. Man måste röra på sig (träna) och äta mindre än vad man gör av med för att förlora fett på kroppen! Det är lika enkelt som att 1+1=2 så varför krångla till det?

3 kommentarer:

Cizzi sa...

Ja, tur att de flesta lär sig av sina misstag. Men faktum kvarstår att många letar efter genvägar och ser inte långsiktigt. Jag hoppas, i mitt framtida yrke som kostrådgivare, att kunna fånga upp några av dessa personer och hjälpa dem in på en bättre bana. För mig handlar det om att göra medvetna val och att hitta en bra balans.

Anonym sa...

Vilket bra inlägg! Tror att det är många som missar att tänka på hur man påverkar sin ämnesomsättning när de vill gå ner i vikt snabbt, speciellt såhär års när många nog har nyårslöften om att gå ner i vikt till sommaren...

Kämpa på och ta hand om dig själv!!!

Anonym sa...

Vilket bra inlägg! Tror att det är många som missar att tänka på hur man påverkar sin ämnesomsättning när de vill gå ner i vikt snabbt, speciellt såhär års när många nog har nyårslöften om att gå ner i vikt till sommaren...

Kämpa på och ta hand om dig själv!!!