23 aug. 2010

Konditionstest och spinning

Konditionstest stod på dagens Itrim program, något som alla nya medlemmar måste göra för att ha ett utgångsvärde i sin viktminskning och för att kunna mäta sin förbättring.

Jag var faktiskt lite orolig när jag gick dit då jag inte riktigt visste vad jag skulle vänta mig mer än att jag skulle gå. Hade testet tagits på en cykel hade känslan varit en helt annan, men att gå och dessutom snabbt är inte riktigt min melodi. Men men, jag var inte där för att vara bäst nu, bäst ska jag ju bli sen och jag intalade mig om att detta bara är ett utgångsvärde som skall ge mig en vägledning om var jag står!

Det första bakslaget var att ta reda på mitt BMI och det mina vänner var ingen rolig historia! Eftersom man både måste väga och mäta sig för att få tag på denna eländiga siffra så var det alltså bara att snällt ställa sig på vågen! Sen har jag visst krympt 1 cm på längden också, vilket bara gjorde saken ännu värre.

Med detta nyvunna men inte så trevliga vetande var det så dags att gå ut och knata. En runda på 750 meter (jättelångt jag vet *s*) och en lutning på totalt 5% (ingenting alltså) skulle man mäta hur lång tid det tog att ta sig runt. Det viktiga i detta är att vi skulle gå och inte springa! Som ni förstår var detta långt ifrån ett maxpulstest men detta var som sagt inte meningen.

För mig tog det 6 minuter och 36 sekunder att gå runt! Och utifrån en tabell kunde jag då konstatera att jag inte ligger i topp men heller inte i botten. Jag kan förbättra mig men glädjande nog är jag inte nere i källaren! Men konstigt vore väll annat, för nått borde ju alla spinningpass ha gett mig!

Spinning
På tal om spinning startade jag faktisk dagen tidigare med 45 minuter spinning på SATS Marievik. En blå klass som varken gjorde mig endorfinrusig eller gav mig någon spinning-high! Men den gjorde vad den skulle och jag fick svettas ut ordentligt igen.

5 kommentarer:

Träningsglädje sa...

skönt att ha en start!

Ursula sa...

Hejja hejja!
Bra att ha något att jämföra med! den där rundAn kommer du ju pressa tiden på ordentligt, det är jag säker på!

Ciz sa...

Något jag brukar tänka är att "det kunde varit så jäkla mycket värre"...tänkte precis på det när jag såg Biggest Looser. Det kunde varit så jäkla mkt värre, tur man gör nåt åt det nu och inte sen...

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Sara: skönt att ha en utgångspunkt!
Ursula: Ja precis, ettutgångsvärde som bara kan bli bättre ju lättare jag bilr!
Ciz: tänkte precis samma sak, jag gör något åt det nu och inte sen, alltid något!

hanna sa...

heeey jag gillar din blogg!