9 juni 2010

Turist, javisst!

Så va det återigen dags för ett NY tips!

För dig, liksom mig, som är ny i en storstad så är mitt tips att slänga stoltheten och leka turist i en turistbuss. I NY valde jag att köpa ett 48 timmars pass på en så kallad Jump on – Jump off buss.

buss

Jag började med att åka den så kallade Upptown tour, dvs den som gick via Harlem och 125 gatan där bland annat Apollo Theater ligger. Den här gatan har även ett enormt utbud av skoaffärer, hårbutiker och kläder och du kan lätt spendera en hel dag längst den långa gatan!

apollo Apollo Theatre

Den andra rutten jag tog mig an var Downtown tour. Det tog mig dock nästan 1½ dag att komma runt hela rutten eftersom jag hoppade av på mer än ett ställe, men det är ju precis det som är meningen.

Downtown tour tog mig bland annat till Empire State Building, Battery Park, United Nation, Rockyfeller Center (som jag återkommer till) och Chinatown.

Jag hann även med att åka på den så kallade Night tour som bland annat tog mig över till Broklyn för att beskåda en fantastiskt vacker vy över NY i skymningen!

(mer bilder kommer under kvällen)

Inga kommentarer: